woensdag 17 juli 2013

Paspelhilariteit!!

Hilariteit denkt u?  Wat is er zo hilarisch aan paspel...

Een heel verhaal...  Ik geef het u beknopt (in zoverre ik beknopt kan zijn :) )
Het begon allemaal toen ik eens een rokje voor mezelf wou maken :


Ik wou van toen al iets speciaals maken ervan en dacht, hmmm... de moment om eens paspel uit te testen.  Ik kende al de naam, maar wat het was bleek ik achteraf gezien nog niet goed te weten...
Betalen voor paspel, pfff verzekers wel dacht ik, ik maak dat wel zelf, ik heb hier nog een rond schoenlint, ik plak er 2 aan elkaar en stik daar zo eens strookje tussen tussen mijn rokdelen.  Mijn schoenlint was niet lang genoeg (ook al waren het er al 2), maar geen probleem, ik trek mijn plan wel, tijdens het stikken trek ik dat wel iedere keer een beetje verder.  Zo gezegd, zo gedaan, klaar, en voilà touwtje kon eruit.  Klaar is kees!!  Ik was heel content met mijn rokje!  En er zat PASPEL tussen!!!  en dat voor een beginneling! :)

U raadt het mss al achteraf hoorde ik dan dat andere touw haalden uit de gamma om paspel te maken.  Ik keek nogal vreemd, allé, zo'n grote bolle touw en je kan dat iedere keer hergebruiken :)  Hihihi ik bloos nog als ik eraan denk.  Natuurlijk is het mooie aan paspel dat dat touwtje er mooi tussen blijft zitten, stikt ook veel gemakkelijker en je bent zeker dat het een mooi gelijk strookje is die tussen je kledingsstuk zit!!

Dus vandaag had ik paspel nodig en zou het nu dan maar eens correct doen! :)
Wat heb ik geleerd?

Benodigdheden :
- Katoenkoord, ik gebruikte er van 2,2 mm dik
 - Strook stof met een breedte van 3cm en lengte zo lang als je paspel nodig hebt
- Ritsvoetje


Werkwijze :
Leg je strookje met het touwtje in de midden van het strookje, plooi het strookje dicht (averechtse kanten op elkaar natuurlijk) en stik met ritsvoetje net naast het touwtje.
Laat het ritsvoetje je leiden ;)
! Het stikt gemakkelijkst als het touwtje aan de linkerkant van je ritsvoetje ligt.



Voilà zi!


Ik gebruikte die handleiding voor ik begon : http://emmaenmona.blogspot.be/2011/06/maak-eens-zelf-een-dekentje.html


Voorwaar gebruik ik die paspel? ........................................................................


Spannend é!



Zie een van de volgende dagen op mijn blog :)


4 opmerkingen:

  1. Schaterlach! Niet te doen...
    Als je zelf paspel maakt met katoenkoord moet je hem wel voorwassen, want die draad krimpt hé. Als je dat verwerkt in een kledingstuk dan komt dat niet altijd goed... Ik gebruik tegenwoordig metserskoord, vele goedkoper en krimpt niet ;) Leve de doe-het-zelf-zaak.
    Enne... ik ben alvast benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. tijdens het googlen naar touw om paspel mee te maken kom ik op jou blog uit. De gamma? daar zou ik ook totaal niet op gekomen zijn. Ik ga er eens kijken!

    BeantwoordenVerwijderen