maandag 29 april 2013

Na jasjes, jurkjes nu ook rokjes natuurlijk!

Tussen alle rokjes en jurkjes was ik ook nog bezig met rokjes te maken.
Ik verbeterde mijn eerste winterrokje (http://ldotco.blogspot.be/2013/04/ldotco.html) wat zodat het logischer in elkaar zit en maakte er een zomerversie van.  Ik testte het eerst uit met eens stofje waar ik zeker genoeg van had en maakte het dan in mijn precious ministukje stof van de veritas.  In de veritas vind je nu prachtige maar helaas redelijk dure nieuwe stofjes.  Op rol kosten ze 18 euro de meter, pffffeww.... maar kleine lapjes zijn doenbaarder voor iemand zoals ik.  Al moet ik dan dikwijls wel wat puzzelen en persen om op dat ene stukje al mijn patroondeeltjes te krijgen :)  Op zich al een uitdaging, maar dat maak het extra spannend! :)  Het lapje was 45 op 55 cm en ik kreeg daar net een rokje voor Emmy uit!
Ik maakte ze met gulpje zonder rits en met een knoopsgatrekker zo kan ze er nog lang van genieten!

Resultaat :



Wij zijn klaar voor de zomer!!!


Vrijdag stuitte ik ook nog op een probleem.  We gingen voor het eerst in lange tijd in het weekend nog eens naar de ballonhappening in Waregem!  Iedereen keek er met volle tuigen naar uit, maar plots tijdens een middagdut van Emmy bedacht ik een probleem. :)  Kon Emmy wel nog in haar ballonrokje met ballonnetjes?  Ai, stel je voor van niet?  En dan?  Zonder ballonnen op haar kleren naar een ballonmeeting!!!!  Dat kan toch niet!  Neen, dringend een nieuw rokje maken.  Ik ging direct aan de slag, Emmy sliep nog dus het was de moment!  Ik wilde een rokdeel aan een boordje fronsen, maar had natuurlijk geen boordstof.  Ik gebruikte dus maar gewone tricot, hield rekening met de rek en deed de lengte x 0,7.  Stak alles in elkaar, maakte een zakje erop en klaar was kees...  In een uurtje zat het ineen!
Helaas pindakaas, het leek en was (toen ik het Emmy aandeed) veel te groot.  Gewone tricot is eigelijk niet ideaal als tailleboord want dat rekt veel meer en is zo stevig niet.  Gelukkig kwam meme net langs en gaf ze me de tip van in plaats van te brielen en de boord nog te gaan verkleinen gewoon een elastiek er in te gaan steken op de gewenste lengte!  En ja hoor!  Perfect! :)  Oef ik was blij want de teleurstelling was nogal groot omdat ik zo geprutst had met dit rokje en het veel te snel wou maken zonder nadenken!  Voortaan den ik eerst!



Wat leerde ik bij :
- Maak nooit heel heel héél snel tussendoor een rokje maar denk toch eerst even na! :)
- Boordstof om de tailleband van het rokje te maken is toch gemakkelijker mee te werken dan gewone tricot.
- Rokjes zijn ook fun!

Wat wil ik nog bijleren :
- In plaats van mijn ingewikkelde rokjes met gulp en knoopsgatelastiek zou ik graag gewoon eenvoudige rokjes leren maken met boordstof.  Het is zoiets simpels en toch heb ik het gevoel dat ik dit nog niet onder de knie heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten