dinsdag 1 april 2014

Ik stak zowaar snel een rokje in elkaar...

Jaja u leest het goed!  Ik ben terug!  Even dan toch.  Ik stak namelijk snel een rokje in elkaar!  Fjew, wat was me dat plezant na al het langdradig bezig zijn aan eenzelfde iets..  Eeuwen lijk ik al bezig te zijn met de hemel voor op Emmy's bed.  Het ergste van alles is dat het niet eens veel inhoudt, wel een grote lap stof en wat denkwerk maar in principe kon dat in 2 dagen gedaan geweest zijn...
Maar niet getreurd, hij is bijna af.  Hij hangt al"vastgepunaisd" (met identiek dezelfde kleur aan punaizen...) aan de bedkader van haar bed, want hij hing beetje door in de midden wegens geen dwarsbalken.  Nu rest enkel nog de strikken op de (nep)gordijntjes te naaien.
De strikken liggen al klaar... (al van eergisteren ongeveer)


Ik maakte ze op de manier die we net toevallig van onze lerares in het patroontekenen kregen.
Supermanier!
Wat deed ik :
- Gewoon een rechthoek aan de zijkanten en onder (met uitzondering van keergat) stikken
- Na keren = basisgedeelte van de strik is klaar
- Middenstukje maken door rechthoekje nu enkel aan de onderkant te stikken, te keren, korte kanten samenstikken en over het basisgedeelte schuiven.
Klaar was kees.  Zo snel als het typ, was het klaar.  Maar de versie die ik nu leerde is gewoon veel mooier, en duurt daarom niet veel langer (als je niet zwanger bent en altijd zou kunnen slapen...)

Wat deed ik nu anders om een veel mooier eindresultaat te bekomen?
- Ik knipte het rechthoek in schuine draad, dubbel zo lang als normaal
- Ik stikte enkel de lange kant samen en keerde de lange strook, zorg zoals altijd dat de gestikte lijn middenin achteraan gestreken is.
- Plooi de lange strook nu zodanig dat de 2 zijkanten samen komen achteraan in de midden.  Stik ze daar samen. Door de dubbele strook krijg je een strook met veel meer volume
- Maak het middenstrookje op dezelfde manier als hierboven en schuif het over de nieuwe mooiere basis van de strik.
Klaar is kees!

Ik stikte of naaide er achteraan nog 2 stroken aan, om een volledige strik met "tutten" te maken.

(Note to myself : Mss had ik hier beter stap voor stap foto's van gemaakt.. voor moest er dit iemand willen namaken.. ik onthou dit voor de volgende keer...)


Waar ik eigenlijk over wou vertellen was het volgende rokje.
Voor het dochtertje van mijn schoonzusje haar vriendin had ik de opdracht gekregen om een rokje te maken op maat.  Laatst bij de babyborrel zag ik het meisje in kwestie en tussen het pintjes uitdelen en cola's uitgieten mat ik haar taille en de lengte tot op de knie.
Het stofje uitgekozen door de schoonzus lag al klaar en hopla simpel eigenlijk.
Het duurde nog een week (terwijl het stofje al mooi openlag op de livingtafel om de schaar erin te zetten) eer ik de 3 stroken knipte waaruit dit rokje bestaat en maar liefst een 30tal minuutjes later zat het geheel ineen.




Nu hoop ik dat al de rest van mijn to-do lijstje ook zo vlot gaat als dit rokje ;)


Het is niet enkel het moe zijn en het slome brein die ik lijk te hebben in de namiddag (gelukkig niet in de voormiddag op mijn werk.. ;) ) maar een nieuwe baby brengt gewoon veel andere bezigheden met zich mee :
- Een heuse verhuis boven van kamers, meubels en wiegjes
En zoldersnuistering om te zien "wat hebben wij nu weer allemaal van babygerief..."
- Een geboortelijst aanleggen... zo ongelooflijk leuk maar niettemin kroop daar een hele voorbereiding in (mss ligt dat gewoon aan mij en hoeft die gedetailleerde excellijst met bijhorend foto'tje niet)
- Geboortekaartje ontwerpen
- Een peter en meter kiezen met bijhorend kadootje
...
Toonde ik eigenlijk al het kadootje voor de peter en de meter?


De foto's konden iets beter, maar dit maakten we nog toen het nog donkere winterse sferen buiten waren.
Gov maakte het ontwerp en in samenwerking met mijn silhouette cameo, een potje glasets, vinyl en transfertape etsten we een precies op de juiste plek wat glas weg zodat het ontwerpje (Peter en Meter) te lezen viel op het glas. ;)

Verwacht niet gauw nog een berichtje van mij want ik denk/vrees dat ik nog even in mijn slakkegangetje verder werk :)  Maar blijf me toch volgen aub! ;)

Tot later!

Ps: Ondertussen weten we ook het geslacht van de baby!  Yoehoe!  Daar kan ik weinig over zeggen of als ik iets nieuws maak dan toon ik dat hier nog niet.
Tuttendoekjes of doudous voor de kleine baby staan ook op de planning!  Die krijgt u wel te zien binnenkort (binnen maand of 2 dus, maximum 4.5maand...).

1 opmerking: